Review Body Positive Power

In deze blog heb ik een review voor jullie geschreven over het boek: Body Positive Power

Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen, dit is geen boek voor mij. Maar! Dat wil niet zeggen dat het geen boek voor jou is.

Het boek begint met een mooie aanbeveling vanuit de uitgever. Met daarna een goede inleiding die voor mij doet, wat een inleiding naar mijn mening hoort te doen. Je enthousiast maken om aan het boek te beginnen. De schrijfter begint aan haar verhaal over haar struggelingen met haar zelfbeeld.

Ik vind persoonlijk het onderwerp waarover het boek geschreven is ontzettend belangrijk. Body Positivity of op z'n Nederlands positiviteit van (of over) het lichaam. Mede om die reden leek me dit echt mijn type boek, maar misschien ben ik met verkeerde verwachtingen aan het boek begonnen? Of misschien is het niet op een manier geschreven die goed bij mij aansluit?

Ik kwam in ieder geval heel moeizaam door het boek heen. Terwijl ik mezelf toch echt wel als een boekenworm beschouw.
Het kan ook zijn dat andere factoren in mijn leven ervoor gezorgd hebben dat ik mijn concentratie moeilijk bij het boek kan houden.

Lang verhaal kort, ik heb ondanks mijn interesse voor het onderwerp niet echt van dit boek kunnen genieten. Dit kan er ook aan liggen dat mijn verwachtingen van het boek heel hoog waren. Nadat ik een review had gelezen waarin het boek levensveranderd werd genoemd was mijn verwachting voor ik nog maar een bladzijde gelezen had heel hoog.
Hieruit blijkt overigens dan ook wel weer dat iedereen anders is (gelukkig ook maar) en dat net als met seks speeltjes, (waar ik vaker reviews over schrijf) wat voor de één het boek (het speeltje) is, daar kan een ander niet warm of koud van worden.

Misschien ook wel even handig om te onderbouwen, waarom het boek voor mij tegen valt. Ik heb zelf al nooit in diëten geloofd, buiten een medisch noodzakelijk dieet (i.v.m. Coeliakie). Hier heb ik mezelf dan ook nooit mee beziggehouden en vind informatie omtrent diëten totaal niet interessant. Voor degene die wel van alles geprobeerd hebben kan ik heel goed begrijpen waarom dit boek een hulpmiddel kan zijn de goede richting in. Het omschrijft namelijk heel duidelijk een geschiedenis van diverse diëten, wat ze in grote lijnen inhouden en waarom dit niet werkt. Ook word er heel duidelijk in het boek aangegeven dat het ideale lichaam niet haalbaar is, ook niet voor het model zelf (door nabewerking van foto's ). Dit vind ik dan wel weer een heel goed punt en fijn dat dit duidelijk aangegeven word. Dat we te streng zijn voor onszelf over wat haalbaar zou moeten zijn, omdat we constant geconfronteerd worden met het ideale lichaam. (zoals het op dat moment is). Wat ik in grote lijnen dus vooral uit het boek meeneem is dat we wel wat minder streng/ liever voor onszelf mogen zijn.

Iets zeer positiefs wat ik wel nog graag wil benoemen is dat het boek gebruikt maakt van een soort triggerwaarschuwingen. Ik ben dit zelf nog niet eerder in een boek tegengekomen, maar vind het zo mooi dat de schrijfster rekening houd met dat voor sommige lezers bepaalde ervaringen die gedeeld worden als te heftig ervaren kunnen worden. Verder is er ook hier en daar een mij wel aansprekende humor terug te vinden. "vraag iemand op dag 5 van een koelsoepdieet hoe ze zich voelt en het is niet zeker of je het wel overleeft." Ondanks dat het boek voor mij persoonlijk moeizaam was om helemaal door te komen vind ik het zeker wel een boek om aan te raden. Ik ben ervan overtuigd dat het boek voor een heel aantal dames het verschil kan maken. Al veranderd het maar de denkwijze voor 1 dame dan heeft dit boek zijn doel al bereikt. Het zal vast niet bij 1 persoon blijven.

«